Κ.Ο.Μ.Α.

Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.
Κ.Ο.Μ.Α.

Κοινωνική Οργάνωση Μαζικής Αποδέσμευσης


2 απαντήσεις

    Φανατισμος και πολιτικη

    ThanosM
    ThanosM


    Άντρας Αριθμός μηνυμάτων : 32
    Ημερομηνία εγγραφής : 28/01/2011
    Τόπος : Υμηττος

    Φανατισμος και πολιτικη Empty Φανατισμος και πολιτικη

    Δημοσίευση  ThanosM Τρι Μαρ 01, 2011 7:43 am

    Το εβαλα κατα λαθος σαν θεμα χθες, αλλα ειναι ενας απο τους παραγοντες που μας εχουν οδηγησει στην κατασταση αυτης της χωρας.
    Φανατιζομαστε με οτιδηποτε, απο το ποδοσφαιρο μεχρι την πολιτικη και χωρις κανενα κερδος εν'τελει.
    Εχουμε δει πολλες φορες φαινομενα ντροπιαστικα και προσφατα ακομη σε αγωνα ποδοσφαιρου. (δεν υποστηριζω καμια μερια και πιστευω οτι το επεισοδιο εγινε για να αποσπασει την προσοχη μας απο οσα συμβαινουν)
    Θα ηθελα να ακουσω αποψεις επι του θεματος.
    elle137
    elle137


    Θηλυκό Αριθμός μηνυμάτων : 23
    Ημερομηνία εγγραφής : 27/01/2011
    Τόπος : Σαντορίνη

    Φανατισμος και πολιτικη Empty Απ: Φανατισμος και πολιτικη

    Δημοσίευση  elle137 Τρι Μαρ 01, 2011 12:56 pm

    Θάνο, θα παραθέσω ένα κείμενο που πολύ πιθανώς να το γνωρίζουν τα μέλη του Κ.Ο.Μ.Α.
    Όταν το διάβασα, έμεινα με ανοιχτό το στόμα. Ουδέποτε είχε πάει το μυαλό μου στις αιτίες που αναφέρει.


    «Οι αντάρτες των γηπέδων»


    Τα διαβάζουμε τώρα πια κάθε βδομάδα στις εφημερίδες: ομάδες οπλισμένες με λοστούς προκαλούν επεισόδια στα γήπεδα, παρέες ακαθόριστης ιδεολογίας διακόπτουν συναυλίες ποπ. Τα μέρη όπου παραδοσιακά ο κόσμος πάει για ν’ αποτοξινωθεί, γίνονται πεδία μαχών και θυμίζουν στον Ιταλό αναγνώστη τα περίχωρα της Βία Λάργκα στο Μιλάνο ή τον πετροπόλεμο στη Βάλε Τζούλια της Ρώμης. Μ’ άλλα λόγια, εκτός από τον εξτρεμισμό των άκρων, υπάρχει τώρα κι ένας εξτρεμισμός του κέντρου, και όπου υπάρχει εξτρεμισμός, παντού, δεν μπορεί παρά να επιθυμεί κανείς την εμφάνιση μιας νέας πατρικής φυσιογνωμίας που να ‘ναι διατεθειμένη να επαναφέρει την τάξη και την αρμονία. Έτσι δεν πρέπει να απορρίπτουμε καθόλου την υπόθεση μήπως αυτές οι υπερβολές είναι έργο προβοκατόρων. Μόνο που η υπόθεση αυτή θα ήταν ακόμη πολύ επιφανειακή, μια και δεν εξηγεί γιατί ακριβώς σ’ αυτόν το χώρο μπορεί και ριζώνει η πρόκληση.
    Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να δώσουμε μια δεύτερη ερμηνεία.
    Ο ποδοσφαιρικός αγώνας και η συναυλία ποπ μουσικής είναι εκδηλώσεις μιας μεγάλης επίδειξης φυσικής και ψυχικής ενέργειας. Και παρασύρουν το κοινό. Η αντίφαση σ’ αυτές βρίσκεται στο γεγονός ότι κεντρίζουν τις επιθυμίες των θεατών, και έπειτα απαιτούν απ’ αυτούς να μείνουν ακριβώς μόνο θεατές και να κοιτάζουνε τους άλλους που ξοδεύουν ενέργεια. Έτσι η βία στα γήπεδα και στις μουσικές συναυλίες φαίνεται απλά ν’ αποτελεί εκδίκηση του κοινού για την επιβολή της διαίρεσης της εργασίας ακόμη και στο παιχνίδι. Βλέποντας άλλους ανθρώπους, φημισμένους και καλοπληρωμένους, που ασκούν στο έπακρο των δυνατοτήτων τους το σώμα τους (πόδια, λαρύγγι, κοιλιά), οι θεατές αντιλαμβάνονται ότι τους αφαιρείται κάτι, δηλαδή το σώμα τους. Το ξαναπαίρνουν λοιπόν πίσω με τον πιο άμεσο, βίαιο τρόπο. Αν μας προσκαλέσουνε σ’ ένα γεύμα όπου πληρώνεται όποιος τρώει και πληρώνει όποιος κοιτάζει τους άλλους να τρώνε, είναι φυσικό να υπακούσουμε στο σύνθημα: «Να τα σπάσουμε όλα, τώρ’ αρχίζει η δικιά μας γιορτή!». Αλλά ίσως υπάρχει και κάτι παραπάνω.
    Ο άνθρωπος, όπως όλα τα ζώα, έλκεται απ’ το παιχνίδι, αλλά σ’ αντίθεση με τ’ άλλα ζώα, προτιμάει να παίζει σύμφωνα με κάποιους κοινωνικούς, συμβατικούς κανόνες. Τώρα, σ’ ένα ματς ο θεατής είναι ένας άνθρωπος που δεν παίζει: αξιολογεί, κρίνει το παιχνίδι των άλλων ανάλογα με τους κανόνες που έμαθε. Αν έπειτα αυτός ο θεατής είναι καθισμένος μπροστά στη συσκευή της τηλεόρασης, η κατάσταση του γίνεται ακόμη πιο ασαφής. Αξιολογεί με βάση τους κανόνες, τόσο το παιχνίδι των άλλων όσο και τη συμπεριφορά των παρόντων στο παιχνίδι. Η απόσταση από το σώμα του μεγαλώνει! Αλλά συνήθως γίνεται κάτι χειρότερο: όχι μόνο ο κόσμος βλέπει το παιχνίδι αντί να το παίζει, αλλά συχνά ακούει μόνο να μιλάνε γι’ αυτό. Με τη μεσολάβηση του αθλητικού τύπου το ποδόσφαιρο γίνεται ευκαιρία για μια καθαρή φλυαρία που κάνουν οι φίλαθλοι στις πλατείες, στα κουρεία, στο τραπέζι, στο γραφείο. Και το άτομο που μιλάει για αθλητισμό χρησιμοποιεί μια γλώσσα που έχει τους δικούς της κανόνες.
    Είναι μια συζήτηση στρατηγικής που δεν αφορά μόνο το παιχνίδι καθαυτό, αλλά και την προετοιμασία του (τις μεταγραφές, τις αποφάσεις των αθλητικών συλλόγων, τη σύνθεση των ομάδων πρώτης κατηγορίας τα τελευταία είκοσι χρόνια).

    Γύρω από αυτά τα αφηρημένα δεδομένα γίνεται μια συζήτηση που παρουσιάζει τα ίδια χαρακτηριστικά παθιασμένης συμμετοχής όπως και η πολιτική συζήτηση, η οποία περιστρέφεται γύρω από θέματα εξίσου μακρινά, για τόπους και πρόσωπα που δεν είδαμε ποτέ (ποιος συνάντησε πράγματι ποτέ τον Κίσινγκερ, ποιος πήγε στο ΛίβανοWink. Μόνο που υπάρχει μια διαφορά ανάμεσα στις υποθέσεις της πόλης που ονομάζονται πολιτική και τις υποθέσεις του υποκατάστατου της πόλης που ονομάζεται γήπεδο. Η διαφορά είναι ότι όποιος μιλάει για πολιτική στην ουσία κάνει πολιτική. Όποιος συμμετέχει σε μια συνέλευση κόμματος, συζητάει μια πρόταση και ψηφίζει, κάνει το ίδιο μ’ αυτό που κάνει ο Κίσινγκερ. Δεν του αφαιρείται η δυνατότητα διακυβέρνησης, γιατί ουσιαστικά, αν και σε ελάχιστη κλίμακα, την ασκεί. Όποιος παίρνει μέρος σε διαδήλωση και σύγκρουση με την αστυνομία, επεμβαίνει για να καθορίσει ποιοτικά, αν όχι ποσοτικά, τη ζωή της κοινότητας. Κάνει ό,τι και ο Λατινοαμερικάνος αντάρτης όταν πυροβολεί σε μάχη για την κατάληψη ενός χωριού. Άσχετα από οποιαδήποτε ιδεολογική τοποθέτηση, ακόμη κι αν κάνει τον αντάρτη για παιχνίδι. Στα σπορ αντίθετα η αθλητική φλυαρία δεν έχει τίποτα κοινό με το ίδιο το άθλημα, που γίνεται μακρινή της πρόφαση. Μ’ αυτή την έννοια η συζήτηση για αθλητισμό (χωρίς να συνοδεύεται από άσκηση) δεν είναι μόνο μια περίπτωση αποστέρησης του σώματος: είναι καθαρή αποστέρηση των προνομίων του ανθρώπου σαν πολιτικό ον.
    Πρόκειται γι’ ανθρώπινη ενέργεια που αλλάζει κατεύθυνση. Τα θύματα δεν το καταλαβαίνουν, αλλά έχουνε καμιά φορά την συγκεχυμένη υποψία ότι βρίσκονται σε φαύλο κύκλο. Κυρίως καθώς η πολιτική, σαν πρότυπο κοινωνικής συμπεριφοράς, είναι παρούσα στην τηλεόραση, στις πλατείες, στις εφημερίδες: και το θύμα της αθλητικής φλυαρίας νιώθει μια ασαφή νοσταλγία γι’ αυτή την καρποφόρα και αποτελεσματική συμπεριφορά. Και να που, μην μπορώντας να κάνει τον αντάρτη του Μαύρου Σεπτέμβρη, ο Homo Sportivus μασκαρεύεται σε αντάρτη κάποιας μαυροκίτρινης ομάδας. Πειθήνιο όργανο της εξουσίας, το θύμα αναλώνει την ενστιχτώδικη ορμή του σε δραστηριότητες που δεν μπορούν να επηρεάσουν την εθνική πολιτική ζωή, και η μανία του ελέγχεται. Αλλά είναι το πιο καταπιεσμένο και απεγνωσμένο θύμα του συστήματος, γιατί δεν ξέρει πια τι του στέρησαν. Αυτή η βία χωρίς στόχο μπορεί να εκτονωθεί την κατάλληλη στιγμή: τα γήπεδα (έτσι όπως λειτουργούν σήμερα) είναι σαν βαλβίδα ασφαλείας που κάθε διχτάτορας μπορεί να εκμεταλλευτεί. [...]

    Ουμπέρτο Έκο
    «Η σημειολογία στην καθημερινή ζωή»
    Απόδοση: Αντώνης Τσοπάνογλου


    ThanosM
    ThanosM


    Άντρας Αριθμός μηνυμάτων : 32
    Ημερομηνία εγγραφής : 28/01/2011
    Τόπος : Υμηττος

    Φανατισμος και πολιτικη Empty Απ: Φανατισμος και πολιτικη

    Δημοσίευση  ThanosM Τρι Μαρ 01, 2011 6:43 pm

    Διαφωνω καθετα στο κομματι που λεει στην ουσια οτι επειδη οι θεατες δεν εχουν καποιον ρολο στο αθλημα γινονται επιθετικοι.
    Απλα εχουν καταληξει να ζηλεουν παρα να εκτιμουν τους αθλητες, οι οποιοι εχουν χασει το αθλητικο τους πνευμα και εχουν καταντησει εμπορευματα.
    Παραδειγμα: Στην αρχαιοτητα γιατι δεν υπηρχαν τετοια φαινομενα χουλιγκανισμου και τετοιου ειδους συμπεριφορες?(απο τις γνωσεις που εχω τουλαχιστον)
    Γιατι τοτε οι ανθρωποι δεν ηταν τοσο καταπιεσμενοι απο το περιβαλλον τους, δεν ειχαν τοσες εγνοιες ηταν σαφως πιο ελευθεροι απ'οτι ειναι οι περισοτεροι απο εμας.
    Και δεν πιστευω οτι πρεπει να γινουμε αρχαιοι, εννοειται, αλλα οι ιδιες οι βασεις αυτης της κοινωνιας μας πιεζουν οσο περνανε τα χρονια ολο και περισοτερο με αποτελεσμα τα προηγουμενα.

    Εγω καπως παρομοιες αιτιες εχω ξαναδει. (υπαρχει περιπτωση να το χω ξαναδει)
    Παντως στην αποψη μου ειμαι καθετος οτι ο θεατης επειδη δεν συμμετεχει εχει ξεσπασματα βιας.

      Η τρέχουσα ημερομηνία/ώρα είναι Πεμ Μάης 16, 2024 9:02 pm